Návod k obsluze
DEMONTÁŽ MOTORU Z RÁMU
Motor Jawa 552 je benzinový, zážehový, dvoudobý, vzduchem chlazený se šikmým válcem, skloněným vpřed. Před demontáží vlastního motoru je nutné motor vyjmout z rámu dle následujícího postupu.
V prvé řadě vytočíme v tělese tlumiče sání šrouby M 5 x 45 a M 5 x M 12 z levé strany, dále M 5 x M 12, M 5 x 25 z pravé strany. Tím rozpojíme tlumič sání na dvě poloviny a tento volně sejmeme.
DEMONTÁŽ HADIČKY PALIVA A LANOVOUDU
Po sejmutí tlumiče sání odpojíme přívodovou hadičku palivové směsi ke karburátoru (pozor, uzavřít palivový kohout!). Odpojíme lanko pružiny dekompresoru pouhým stisknutím pružiny a vytažením opěrky bowdenu. Dále odpojíme lanko spojky pomocí klíče o otvoru 17mm tak, že nasuneme klíč na páčku spojky a pootočením páčky spojky vlevo vyjmeme koncovku lanka spojky.
Při dalším postupu přikročíme k odpojení lanka řazení. Uvolníme dva šrouby M 5 x 45 a sejmeme pravé víko skříně.
Pod víkem v horní části povolíme šroub koncovky lanka řazení a koncovku vyjmeme. Vytáhneme lanko z pryžové průchodky ve skříni.
Pro odpojení lanka šoupátka karburátoru, vytočíme víčko šoupátkové komory a šoupátko i s lankem z komory vysuneme.
Dále rozpojíme vývod světelného kabelu ve spájeném bodě. Přikročíme k ODPOJENÍ MOTORU Z RÁMU.
Po skončení poslední operace máme odpojena veškerá lanka a přikročíme k další demontáži rozpojením spojky řetězu a stažením řetězu z řetězového kola. Na přírubě výfukového kanálu válce motoru, uvolníme matici M 6 klíčem 10 a matici i s pružnou podložkou sejmeme. Koleno výfuku stáhneme se svorníku.
Z levé strany stroje povolíme šroub M 6 v držáku tlumiče výfuku a výfuk odejmeme. Uvolníme vroubkovanou matici se závitem M 6 na páčce klíče zadní brzdy a vysunutím vlevo vyjmeme táhlo zadní brzdy.
Tím je motor zcela odpojen a k vyjmutí v rámu uvolníme pomocí klíče 14 mm tři šrouby v pouzdrových závěsech motoru a motor vyjmeme táhlo zadní brzdy.
Tím je motor zcela odpojen a k vyjmutí v rámu uvolníme pomocí klíče 14 mm tři šrouby v pouzdrových závěsech motoru a motor vyjmeme s klikami a šlapadly, karburátorem a táhlem zadní brzdy z rámu. Po sejmutí motoru odejmeme táhlo zadní brzdy vyvěšením táhla z brzdové páky.
DEMONTÁŽ KLIK A ŠLAPADEL
Dále demontujeme kliky šlapadel tak, že uvolníme matici M 6 na závitu klínku kliky šlapadla. Matice M 6 vytočíme pouze k okraji klínku, abychom při další demontáži nepoškodili závit při vyklepávání klínku. Hliníkovou paličkou vyklepneme klínky z kliky, stočíme matice M 6 a klínek vyjmeme. Klínky snímáme vždy společně s vymezovacími podložkami akciální vůle hřídele klik a odložíme na pracovišti tak, aby nedošlo k záměně podložek při opětné montáži. Po skončení práci v předchozí stati popsaných, přistoupíme k vlastní demontáži motoru.
DEMONTÁŽ MOTORU
ODPOJENÍ A SEJMUTÍ KARBURÁTORU
Při vlastní demontáži motoru přikročíme v prvé řadě k odpojení karburátoru. Povolíme a stočíme dvě matice M 5 na přírubě sacího kanálu válce a karburátor sejmeme se svorníků.
Před další demontáží celého motoru je nutno vypustit olej ze skříně. Vytočíme výpustný šroub na spodní části rychlostní skříně a olej do připravené nádoby vypustíme.
DEMONTÁŽ HLAVY VÁLCE A VÁLCE.
V dalším postupu sejmeme odrušovací koncovku zapalovací svíčky a pomocí zástrčkového klíče svíčku vytočíme. Zástrčkovým klíčem OK 10 vytočíme 4 matice M 6 na svornících válce a hlavu sejmeme s válce. Válec sejmeme pouze stažením v ose svorníků z příruby skříně a sejmeme těsnění.
DEMONTÁŽ ZAPALOVACÍHO MAGNETA
V demontáži pokračujeme sejmutím magneta. Povolíme matici M 8 v ose magneta pomocí zástrčkového klíče OK 14.
a) Použitím stahováku magneta č. 84 – P 690 stáhneme rotor magneta s kuželem klikového hřídele.
b) Stator magneta uvolníme povolením dvou šroubů M 4 v seřizovacím otvoru pro seřízení předstihu. Povolíme šroubek M 4 připevňující příchytkou kondenzátoru k tělesu skříně a stator i kondenzátor vyjmeme.
SEJMUTÍ KTYTU ŘETĚZOVÉHO KOLA
Vyšroubujeme šroub M 5 připevňující kryt řetězového kola ke skříni a kryt sejmeme.
DEMONTÁŽ ŘETĚZOVÉHO KOLA
Bez speciálního nářadí běžným způsobem pomocí šroubováku vyjmeme pero 2 x 2,6 z klikového hřídele.
Při dalším postupu vyrovnáme zajišťovací podložku pod maticí hlavního hřídele a matici stočíme. Sejmeme podložku a stáhneme opatrně gumový těsnící kroužek z hlavního hřídele. Řetězové kolo volně sejmeme.
DEMONTÁŽ LOVÉHO VÍKA
Pro další demontáž ustavíme motor do roviny na montážním stole, do vyvrtaných otvorů pro hřídel pedálu s ústím pouzdra 11 – 111 a pravé části klikového hřídele. Pomocí šroubováku vytočíme 6 šroubů M 5 (pozor na různé délky šroubů pro opětnou montáž!
Po vytočení šroubů sejmeme levé víko skříně zapáčením k výřezu víka ze strany pod válcem (u výrobního čísla motoru) a sejmeme těsnění levého víka.
DEMONTÁŽ SPOJKY
Ustavíme přípravek 84 - P495, jehož dvě ramena zaklesneme pod lamelu s kolíky spojky a střední výtlačný čep ustavíme na střed ocelové kuličky talíře spojky. Pootočením páky v náběhu vačky stlačíme pružinu spojky.
Pomocí šroubováku vyjmeme z drážek kolíků čtyři pojistné kroužky o 4 mm. Po uvolnění pojistek sejmeme přípravek 84 - P495 a odejmeme talíř spojky s pružinou.
Zástrčkovým klíčem OK 14 uvolníme matici M 8 v dutině vnitřního unášeče a matici vyšroubujeme. Spojku volně sejmeme z drážkovaného hřídele.
DEMONTÁŽ PRIMÁRNÍHO KOLA A POUZDROVÝCH ZÁVĚSŮ
V postupu prací při demontáži přikročíme k demontáži primárního kola z kola hlavního. Vyrovnáme pojišťovací podložku matice M 16 x 1,5 a matici pomocí klíče OK 24 vytočíme a primární kolo sejmeme. Sejmeme rozpěrku s opěrkou a přejdeme k vyklepnutí obou pouzdrových závěsů motoru pomocí vyrážecího trnu.
ROZPOJENÍ OBOU POLOVIN SKŘÍNĚ MOTORU
Pro další demontáž je nutné rozpojit obě poloviny skříně motoru. Postupujeme tak, že pomocí šroubováku vytočíme 10 kusů šroubů M 5 (pozor na jednotlivé délky šroubů). a ustavíme přípravek na rozpojení obou polovin skříně. Přípravek č. 38 – 48 – 340 – 10 ustavíme tak, že přiložíme přípravek na čelo skříně a pomocí čtyř šroubů M 5 přípravek uchytíme do otvorů v nálitcích pro šrouby M 5.
Dotahujeme šroub přípravku a tlakem i současným mírným poklepem dřevěnou paličkou na osu hřídele pedálu obě poloviny skříně rozdělíme.
Po rozpojení obou polovin skříně zůstává v pravé polovině skříně klikový mechanismus, hřídel hlavní s kolem II. A opěrným kroužkem, spojkou, vidličkou řazení a pružinou, hřídel předlohy, hřídel pedálu, startovací kolo a zubová spojka je perem.
DEMONTÁŽ Z PRAVÉ POLOVINY SKŘÍNĚ
Tyto dílce demontujeme dle následujícího postupu:
a) demontáž hřídele pedálu se startovacím kolem a hřídele předlohy se provede vyjmutím z pouzdra;
b) při demontáži vidličky řazení je nutno vidličku tlakem ruky zasunout do ozubů kola II. Tím uvolníme pojistný krouže o 4 mm ve vidličce řazení. Pomocí šroubováku vyjmeme pojistný kroužek a pohybem vlevo vyjmeme vidličku řazení s pružinou a spojkou.
Pomocí šroubováku vymáčkneme čep vidličky páčky řazení a páčku vyjmeme;
c) hřídel hlavní vyjmeme lehkým vyklepnutím hliníkovou paličkou z pouzdra a přikročíme k
d) vyjmutí klikového mechanismu. Demontáž provádíme pomocí stahováku, který uchytíme rameny za dělící rovinu skříně a šroubem vytlačíme tlakem na hřídel klikový mechanismus ze skříně.
Upozornění: v náhradních dílech dodává se vždy kompletní klikový mechanismus, při demontáži klikového hřídele nerozpojujte obě poloviny. Klikový hřídel je broušen po slisování v sestavě a měřen na házivost obou polovin v toleranci ? 0,01.
SEJMUTÍ PÍSTU
Z klikového mechanismu sejmeme píst tímto postupem:
Vyjmeme Seegerovy pojistky z pístu a sejmeme roztažením zámku tři pístní kroužky. Nasadíme přípravek č. 572 – 14 na píst tak, že šroubem tlačíme na pístní čep, který tímto způsobem vytlačíme z pístu.
DEMONTÁŽ HLAVNÍHO KOLA A LOŽISEK
V demontáži pokračujeme tak, že vyklepneme kolo hlavní z ložiska, vyjmeme Seegerovou pojistku z tohoto ložiska a ložisko vyklepneme. Kleštěmi pro Seegerovy pojistky vyjmeme pojistku z pouzdra 22038 a pouzdro směrem do skříně vyklepneme. Ložisko klikového mechanizmu vyklepneme směrem k dělicí rovině, vyjmeme Seegerovu pojistku. Poklepeme vyjmeme opačným směrem proti ložisku těsnicí kroužek 15x35x7 a ložisko hřídele hlavního i těsnicí kroužek 22x32x7.
DEMONTÁŽ Z LEVÉ POLOVINY SKŘÍNĚ
V levé polovině skříně vyjímáme prakticky pouze ložiska a Seegerovy pojistky směrem k dělicí rovině skříně.
Text je pořízen z DÍLENSKÉ MONTÁŽNÍ PŘÍRUČKY MOPEDU STADION S 22